zeeyta sam

The Writer





Hello and Welcome to My Official Blog fat zomba(s). Ku bukan lah writer yang terkenal, just writer untuk diri sendiri sahaja. I just shared what I like and feel. Put your own words. I hope you like my new skins. Thank you :)

Travel This Site



The Cbox Song



♦ URL blog wajib ade not email
♦ Harsh words & Anon not allowed


Please Click my Nuffnang for Supporting on My Wedding Collection. T.Q :)




Credits


This skin is made by : Mrs AF
Some helped from :
Unnie Atiqah
Some coding from :
Fatin Hazwani
Using basecode :
Aishah Baharudin

All rights reserved ® zeeytasam 2011 - 2012


Kesedaran untuk kita Semua


Friday, May 11, 2012 Friday, May 11, 2012 0 Atashinci(s)

hyee uollsss... terima kaseh bab sudi masuk blog Zeeta and baca entry Zeeta ^__^. Uollss nak tao tak..? Pagi nieyh Zeeta dapat ilmu baru time dengar ceramah kat tempat kejer Zeeta dari Prof Madya dari UPM. Tiap ari Jumaat memang opice Zeeta der wat macam nie, kalau tak panggil owang luar bagi ceramah, kami sume akan baca Yassin ramai ²  ^___^. Tersangat best, heheeee. Tajuk tuk ceramah arinieyh ialah "Selamatkan Syria". Sangat menarik taw awak² sumer. 



Yang nie adalah peta untuk Negara Syria. Nampak sangat luas bukan. Yer, negara Syria memang amat luas. Negara Syria nie adalah tanah arab yang keseluruhan penduduknya adalah Muslim dan semua penduduknya berbahasa Arab. Tetapi sebenarnyer, tanah arab bukan sahaja Negara Syria, malah negara di sekelilingnya juga adalah tanah arab seperti Iraq, Jordan, Turkey, Lebanon, Israel dll, akan tetapi negara² ini sumer da berpecah menjadi negar yang berlainan, bukannyer Syria. Prof Madya cakap, aper yang membezakan antara negara² nie sume, padahal percakapan berbahasa arab, tetapi telah menjadi sempadan negara antara mereka. Walhal negara mereka cuma dipisahkan padang pasir yg bergaris lurus macam pembaris, tetapi dalam tanah yang sama iaitu tanah arab/negara arab.


Bukan seperti Sepanyol, Perancis, Itali yang berlainan bahasa dan mempunyai sempadan pemisahan antara negara² ini sumer seperti mempunyai laut yang luas, gunung-ganang dan sebagainya. 


Tanah Arab yang dulu hidupnya aman makmur, kini sudah hancur berkecai. Seperti yang kter tau sekarang terlalu banyak peperangan di antara negara² arab nie. Yang menjadi mangsa adalah kanak² yang tak berdosa. Wanita dizalimi, diperkosa, dibunuh. Astagfirullahalazim. Amat kejam bukan. Harap² negara kite xder berlaku kekejaman seperti di negara mereka. Sebenarnyer dunia nie mahu kiamat, dan kita hidup sekarang di pengakhiran zaman. Tetapi, kiter sumer tak sedar tu sumer, kter sumer maseh lalai tuk jalankan kewajipan kter sebagai umat Islam dalam kater erti yang sebenar, Islam yang sejati bukan atas pada nama sjer.










Ni antara gambar² yang berlaku di negara jiran kite. Kter di sini berhibur, bersenang lenang, tetapi kiter lupa tentang negara jiran kiter. Mereka sedang dalam kesusahan. 

Moga² entry kali nie, memberikan sye and uollsss sumer kesedaran. InsyaAllah.

Terima kaseh sudi baca untuk same² kter kongsi ilmu.


Labels:



Before You leave my page, PLEASE click my Nuffnang for supporting on my wedding collection. T.Q :)